logo
امروز : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۴
[ شناسه خبر : ۴۰۸۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

رسوم اشتباه مانع ازدواج جوانان

رسوم-اشتباه-مانع-ازدواج-جوانان-
امروزه در کشور ما سن ازدواج افزایش پیدا کرده است که این امر از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد که وجود چشم و هم چشمی یکی از عوامل موثر است که باعث می‌شود جوانان به امر ازدواج رغبت چندانی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ ازدواج تعهدی قانونی بین زن و مرد است که طی آداب و رسومات و عقایدی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

در شرع اسلام بر امر ازدواج تاکید فراوانی شده است، این امر به قدری حائز اهمیت است که از آن به عنوان شرع پیامبر یاد می‌شود و پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت این امر می‌فرمایند: هیچ چیزی نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست.

ما مسلمانان نیز بر این امر اسلام و سنت پیامبر و تشکیل خانواده ارزش ویژه‌ای قائل هستیم.

اصولاً تشکیل خانواده که سنت زیبا و پسندیده‌‌ای است در گذشته با برگزاری جشن و دورهمی انجام می‌شد و حضور اطرافیان و خویشاوندان به عروس و داماد دل‌گرمی به حساب می‌آمد از این‌رو امر ازدواج با برگزاری جشن‌های مختصر انجام می‌شد.

از طرفی دیگر خانواده‌ها‌ی زوجین برای حمایت از آنان و داشتن پشتوانه برای زندگی خود جهیزیه و لوازم مختصر و ضروری در اختیار آنان قرار می‌دادند که از آن به عنوان جهیزیه یاد می‌شود.

برگزاری جشن و دادن جهیزیه همانند همه امور دیگر با گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است و اکنون در زمان ازدواج با برگزاری جشن‌های مجلل آنچنانی و چند صد میلیونی و خریدهای گران‌قیمت عروسی و جهاز‌های لوکس، انجام این امر را برای جوانان سخت کرده است.

هزینه‌هایی که انجام آنان فقط برای یک روز بوده و بعد از زمان عروسی فاقد هر گونه ارزشی خواهد بود.

چراکه انجام این امور در روزگار امروزی به چشم و هم‌چشمی تبدیل شده و جوانان در تلاش هستند تا در انجام امر ازدواج و برگزاری عروسی و انجام خرید از هم پیشی بگیرند و بر همگان برتری داشته باشند از این‌رو بدعت‌های سخت و هزینه‌بر مرسوم می‌شود که به مانند یک سد بزرگ بر سر راه جوانان قرار می‌گیرد که مانع آن می‌شود که دختر و پسرانی که در سن ازدواج قرار دارند بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وجود همین چشم و هم چشمی مشکلات فراوانی در زندگی زوجین نیز به جا می‌گذارد و افراد در چنین شرایطی زندگی خود را با اطرافیان مقایسه کرده و بدون توجه به شرایط اقتصادی و اوضاع طرف مقابل در صورتی که چنین شرایطی برایشان فراهم نشود زمینه‌ساز دلخوری، بحث و جدل و در نهایت طلاق می‌شود.

در برخی موارد طرفین برای قرار گرفتن در این شرایط مجبور به گرفتن قرض و دریافت وام‌های سنگین اقدام می‌کنند و در زمان بازپس‌هی با مشکلات رو به رو شده و عرصه زندگی برایشان سخت می‌شود.

شاید بتوان گفت چشم و هم چشمی از دلایل موثر در افزایش اختلافات و به دنبال آن طلاق است.

 برخی جوانان که توانایی فراهم کردن چنین امکاناتی را نداشته‌اند خود را از انجام این امر منع می‌کنند که باعث افزایش سن ازدواج و حتی در برخی موارد عدم ازدواج جوانان می‌شود. 

امید است با کاهش توقعات جوانان و تغییر رسوم اشتباه و رواج شرایط ازدواج آسان شاهد تشکیل خانواده جوانان کشور باشیم.

فاطمه شیرینی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۷
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۱
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۰
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۸
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳